|
ERKEK
İÇİN ÖNEMLİ 5 BESİN MADDESİ
Domates:
Domates, domates sosu, salçası ya da yiyeceklerin içine
katılmış halde domates yenilmesinin, prostat kanserine
karşı koruyucu etkisi bulunmaktadır. Harvard üniversitesinde,
47 000 sağlık personelinin yemek yeme alışkanlıkları
üzerinde bir çalışma yapan araştırıcılar böyle söylüyorlar.
Haftada 2-4 kez domates salçası/sosu yenilmesinin, prostat
kanserine yakalanma riskini, hiç yemiyenlere göre %35
azalttığı gözlenmiş. Domatesin yararı, içinde bol miktarda
bulunan ve lycopene adı verilen karoten türü bir maddeden
kaynaklanmakta. Diğer yandan, domates suyunun böyle
bir etkisi gösterilememiş. Araştırıcılar bunun izahını
domatesin hazırlanış biçimine bağlamaktadırlar. Domatesin
içindeki lycopene maddesinin vücut tarafından tam olarak
alınabilmesi için, bir miktar yağ ile birlikte pişirilerek
yenmesi gerektiğini önermekteler. Bu nedenle piza gibi
yiyecekler tavsiye edilmekte.
İstiridye:
Mitolojide istiridye aşk yiyeceği olarak bilinir. Bilim
de aynı kanıda. 2 ya da 3 istiridye, erkeğin bir günde
alması gereken ve üreme sistemi için büyük öneme sahip
olan çinko için yeterlidir. Araştırıcılar, son 50 yılda
sperm sayısındaki düşüşden çevresel ve beslenmeyle ilgili
faktörleri sorumlu tutmaktadırlar. Beslenmede ortaya
çıkan bozulmalar erkeklik hormonu testosteronun da vücutta
azalmasına yol açmaktadırlar. Çaresi günde 11 mg çinko
alınmasıdır. Ama unutulmaması gereken husus, her yiyecekte
olduğu gibi, 40 mg'ın üzerinde alınmasının zararlı olabileceğidir.
Bir araştırma sonuçlarına göre, testosteronu ve sperm
sayısı düşük 22 erkeğe 45-50 gün süreyle her gün çinko
verildiğinde, hem testosteron hem de sperm sayıları
belirgin düzelmektedir.
Brokoli:
Brokoli benzeri turpgiller türünden besinlerin mesane
kanserine karşı koruyucu etkileri bildirilmektedir.
Mesane kanserine erkeklerde kadınlara göre 2-3 kez fazla
rastlanılır. 50 000 erkeğin beslenme alışkanlıklarını
inceleyen bilim adamları haftada 5 porsiyon veya dha
fazla bu tür yiyeceklerden yenmesinin 10 yıllık süre
içerisinde mesane kanserine yakalanma riskini yarı yarıya
azalttığını bildirmektedirler. Brokoli ve lahana bu
amaçla en faydalı sebzeler olarak görülmektedir. Brokoli
hakkında daha geniş bigi için.
Yerfısıtığı
ezmesi: Sağlıklı bir kalbe sahip olmak için sabahları
fıstık ezmesi sürülmüş bir dilim ekmek faydalı olur.
Erkek ve kadın ölümlerinin en sık rastlanılan nedenleri
arasında kalp hastalıkları sayılmaktadır. Erkeklerin
yakalanma riki kadınlardan daha fazla. Amerika'da Pensilvanya
Üniversitesinden bir grup araştırıcı Amerika Kalp Derneğinin
önerdiği diyetin kolesterol düşürücü etkisini, fıstık
ezmesine dayanan ve buna bağlı daha fazla yağ içeren
(%36 yağ) diyet ile karşılaştırdıklarında bu gerçeği
ortaya çıkarmışlardır. 24 gün sonunda her iki diyetin
de kötü kolesterol olarak bilinen LDL kolesterolü düşürdüğü
görülmüş. Ama fıstık ezmesi içeren diyetin ayrıca trigliseridi
de düşürdüğü ve iyi koleterol olarak bilinen HDL kolesterolü
düşürmediği gözlenmiş. Oysa fıstık içermeyen diyette
hem trigliseridler yükselmekte hem de HDL azalmaktaydı.
Dr. Penny Kris-Etherton fstık ezmesinin bir miktar fazla
yağ içerdiğini ama bu yağın faydalı bir yağ çeşidi olduğunu
(doymamış yağ grubundan) vurgulamaktadır. Sonuç olarak
araştırıcılar, fıstık ezmesinin kalp hastalığı riskini
azalttığı kanısına varmışlardır. Ancak içi şekerle doldurulmuş
fıstık ezmelerinden kaçınmak gerekir çünkü bunların
kalorileri çok fazladır!
Karpuz:
55 yaşına kadar tansiyon yüksekliğinden erkekler kadınlara
göre daha fazla yakınırlar. Araştırma sonuçları potasyumdan
zengin yiyeceklerin yüksek tansiyonun tehlikelerinden
koruyucu etkisi bulunduğunu ortaya koymuştur. Potasyumun
bu etkisi o kadar benimsenmiştirki, Amerikan FDI kurumu
yiyeceklerin üzerine potasyumdan zengin yiyecekler ile
kan basıncı ilişkisini gösteren uyarıcı sağlık etiketlerinin
konulmasına izin vermiştir. Boston'da Tufts üniversitesi
beslenme uzmanı Kathleen Cappellano günlük diyet içinde
zaten potasyumun bulunmakla birlikte, 2000 miligram
ya da daha fazla potasyumun alınması gerektiğini vurgulamaktadır.
Karpuzun kalın bir diliminde 664 miligramın üzerinde
potasyum bulunur. Bu miktar bir muzun veya bir bardak
portakal suyunun içerdiğinden daha fazladır. Bir dilim
daha karpuz yiyerek yazın tadını çıkarmak hoş olsa gerek!
Reader's Digest temmuz 2001 sayısından derlenmiştir.
|